آمادگی برای سفر نوروزی

دوشنبه 20 اسفند 1397 49 بازدید کننده گروه اخبار

سلامت و ایمنی شما در سفر فاکتور مهمی در هر نوع مسافرتی است که در پیش دارید، پس حتما باید نکات لازم برای یک سفر سالم را بدانید. سفر کردن هیجان انگیز است، اما اگر برنامه ریزی‌های لازم را پیش از سفر انجام ندهید احتمال اینکه از سفرتان لذت ببرید بسیار کمتر خواهد شد.

سلامت و ایمنی شما در سفر فاکتور مهمی در هر نوع مسافرتی است که در پیش دارید، پس حتما باید نکات لازم برای یک سفر سالم را بدانید. سفر کردن هیجان انگیز است، اما اگر برنامه ریزی‌های لازم را پیش از سفر انجام ندهید احتمال اینکه از سفرتان لذت ببرید بسیار کمتر خواهد شد.

واکسیناسیون لازم را انجام دهید

اگر سفر خارج از کشور در پیش دارید باید بسته به کشور مقصدتان واکسیناسیون لازم را انجام دهید مثلا شاید لازم باشد واکسن تب تیفوئید یا تب زرد، هاری، و یا هپاتیت A. و یا B. دریافت کنید. پس حتما پیش از سفر به پزشک‌تان مراجعه کنید تا او راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه بدهد. اگر نیاز به واکسیناسیون داشته باشید، حداقل ۶ هفته پیش از سفر باید واکسینه شوید.

به بیمه سفر نیاز دارید

اگر قرار است از کشور خارج شوید، با شرکت بیمه‌تان تماس بگیرید و پوشش بیمه بین المللی‌تان را چک کنید. اگر بیمه‌ی شما سفر خارجی‌تان را پوشش نمی‌دهد، ببینید آیا می‌توانید از بیمه موقت دیگری برای سفرتان استفاده کنید. البته شما تمام مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهید تا نیازی به استفاده از بیمه نداشته باشید، اما از پیش آماده بودن باعث می‌شود خیال‌تان راحت باشد و از سفرتان بیشتر لذت ببرید.

یک جعبه‌ی کمک‌های اولیه همراه‌تان داشته باشید

جعبه‌ی کمک‌های اولیه را ابدا فراموش نکنید. می‌توانید این جعبه را از داروخانه تهیه کنید. ضد آفتاب و ضد عفونی کننده‌ی دست و یک تیوپ پماد هیدروکورتیزون، تب بُر، مسکّن، داروی سرفه و ضد اسهال را نیز در این جعبه بگذارید.

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید همراه خود ببرید

هر دارویی که پزشک برای‌تان تجویز کرده و به طور مرتب مصرف می‌کنید باید همراه‌تان باشد. این دارو‌ها باید در کیف دستی‌تان باشند، نه در چمدان‌تان، چون ممکن است گم شوند. حتما مقدار بیشتری از این دارو‌ها با خود ببرید، چون ممکن است برگشت‌تان به تاخیر بیفتد. بد نیست نسخه‌ی پزشک را نیز با خود داشته باشید.

سفر هوایی و میکروب‌ها

اگر با هواپیما سفر می‌کنید احتمال اینکه با مسافرانی که سرفه و عطسه می‌کنند محاصره شوید وجود دارد. هوای کابین هواپیما می‌تواند پُر از میکروب باشد و اگر بین دو همسفری قرار بگیرید که عطسه یا سرفه می‌کنند خیلی سخت است که بتوانید از آن‌ها فرار کنید. برای حفظ سلامتی خود، دستهای‌تان را مکررا بشویید یا از ژل ضد عفونی کننده استفاده کنید. سعی کنید دهان و صورت خود را لمس نکنید و از بغل دستی‌های‌تان بخواهید هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را بپوشانند.

زیاد آب بنوشید

اگر با هواپیما سفر می‌کنید یادتان نرود زیاد آب بنوشید، کم بودن رطوبت هوای داخل کابین می‌تواند موجب دهیدراسیون بدن شود. در نتیجه مستعد ابتلا به میکروب‌ها خواهید شد. یک بطری آب همراه خود داشته باشید و هر وقت خالی شد فورا آن را پُر کنید. غذا‌های پتاسیم دار مانند موز و آب نارگیل برای هیدراته نگه داشتن بدن بسیار عالی‌اند.

از جت لگ پیشگیری کنید

طی مسافت‌های طولانی باعث می‌شود دچارآشفتگی‌های ناشی از تغییر تایم زون شود. برای اینکه جت لگ نشوید هر چه زودتر خود را با تایم زون جدید تطبیق دهید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به بدن‌تان کمک می‌کند خودش را وفق بدهد. نوشیدن آب فراوان، کمی نرمش و تمرین و اجتناب از الکل نیز راهکار‌های مفیدی برای جلوگیری از جت لگ می‌باشند.

غذا‌ها و خوراکی‌ها را با احتیاط انتخاب کنید

خوردن غذای نامناسب واقعا می‌تواند خاطره‌ی بدی از سفرتان به جا بگذارد. فقط در رستوران‌های تمیز و خوشنام غذا بخورید و هرگز سراغ دست فروش‌ها و رستوران‌های بین راهی نروید. حتما مطمئن شوید که غذا کاملا پخته شده باشد تا انگل‌های احتمالی آن نابود شده و دچار اسهال مسافر نشوید. فقط میوه‌هایی را بخورید که می‌توانید آن‌ها را پوست بگیرید. فقط آب معدنی بنوشید و از همان برای شستن دندانهای‌تان استفاده کنید.

روتین ورزشی‌تان را ترک نکنید

اگر عادت دارید به طور مرتب ورزش کنید پس در سفر هم همین کار را بکنید. ورزش می‌تواند کمک‌تان کند دچار اضافه وزن نشوید، بهتر بخوابید، جت لگ‌تان را کنترل کنید و سطح انرژی‌تان ایده آل باشد. پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، کوه پیمایی، بالا رفتن از پله‌ها و یا هر تحرک دیگری که متناسب با شرایط‌تان باشد عالیست.

پاهای‌تان را زیاد خسته نکنید

تمام روز راه رفتن، ورزش بسیار خوبی است، اما اگر کفش‌های‌تان مناسب نباشند و از پاهای‌تان مراقبت نکنید، خیلی زود پادرد می‌گیرید و مجبورید کمتر این طرف و آن طرف بروید. پیش از سفر یک جفت کفش مناسب و راحت تهیه کنید که از پاهای‌تان به خوبی حمایت کرده و شما را زود خسته نکنند. بیشتر به راحتی و کیفیت کفش‌تان اهمیت بدهید و دربند مُد نباشید.

خوب بخوابید

درست است که در سفر سعی دارید خوش بگذرانید از هر فرصتی برای تفریح و گشت و گذار استفاده کنید، اما اهمیت خواب کافی چیزی نیست که بتوانید در سفر آن را نادیده بگیرید. هر شب خوب و کافی بخوابید و سعی کنید تا جایی که ممکن است طبق برنامه‌ی همیشگی خواب‌تان پیش بروید. هوشیار و با انرژی بودن، ایمنی سفرتان را بیشتر می‌کند و بهتر می‌توانید از آن لذت ببرید.

منبع: بهداشت نیوز